Výtvarné techniky
Předmět je určen pro výtvarně nadané žáky, kteří si chtějí prohloubit již získané dovednosti a osvojit si netradiční, organizačně i materiálově náročnější výtvarné techniky a postupy.
Menší počet žáků ve skupině umožňuje vyzkoušet si a zvládnout technologické postupy uvedených technik. Svou tvorbou se starší žáci podílí i na vytváření příjemného prostředí školy, proměnili šatny malbami personifikovaných ročních období a jídelnu mozaikami s tematikou ovoce a zeleniny.
Zároveň si žáci rozšíří rejstřík možností výtvarného vyjadřování. Zvolí takové techniky a postupy, které nejlépe vyhovují výtvarnému záměru i zamýšlenému komunikačnímu účinku jejich tvorby. Podrobněji se seznámí s představiteli a postupy vybraných výtvarných skupin a směrů.
.............
Naše škola prochází v posledních letech mnoha proměnami, vylepšujeme postupně a usilovně její vzhled. Velký podíl na tom mají právě žáci výtvarných technik, které si vybírají jako volitelný předmět v sedmém a devátém ročníku.
Jako první prošly výraznou změnou šatny, kde si můžete prohlédnout alegorie ročních období na stropních malbách.
Další v pořadí byla proměna jídelny, pustili jsme se do vytváření mozaiky. Práce na nich trvala tři školní roky. Jako první se na zadní stěně objevily detaily ovoce a zeleniny v různých barevných a tvarových variacích. Další dva roky jsme pracovali na sloupcích mezi okny, které jsme ozdobili rostlinnými motivy.
V letošním školním roce jsme se s výtvarnými technikami sedmého i devátého ročníku vydali na Cestu kolem světa balónem. Sloupy, strop a zadní stěnu v přízemí u jídelny začaly pokrývat malby na téma Země a vesmír. Na prvním sloupu v proutěném koši najdete čtveřici cestovatelů, kteří se právě chystají obletět celý svět duhovým balonem.(Nechybí ani palubní deník, kotva, zátěže a kotlík se lžící.)
Druhý sloup se proměnil v městečko a nad ním se přes modrou oblohu dostaneme na strop až do vesmíru se všemi planetami sluneční soustavy. Tady končí působiště tvorby deváťáků.
Zadní stěnu si vzali do svých šikovných rukou sedmáci a modrým mořem kromě všemožné vodní havěti plují všechny světadíly i s tím, co je na nich zajímavého k vidění.
Musím poděkovat všem našim mladým malířům a malířkám za šikovnost i nápady. Děkuji též panu školníkovi Kotlánovi a panu učiteli Neterdovi, bez nichž by se balon nevznášel u stropu a speciální poděkování patří Markétě Bukáčkové a Tomáši Slámovi za trpělivost a mravenčí práci při oplétání sloupu – koše pro cestující.
Doufám, že celý projekt zpříjemní lety za poznáním všem žákům i učitelům naší školy.
Jana Koscielniaková
Oživlé topoly
…oživlé topoly, živé stromy, já a živý svět kolem mě, rovnováha v nás a kolem nás a ještě mnohé další by se dalo hledat a nalézat v dočasných výtvarných objektech, které vytvořili žáci 7. ročníku v předmětu výtvarné techniky a žáci 6. ročníku v běžné výtvarné výchově.
Jako výtvarný materiál byly použity fragmenty pokácených topolů z bezprostředního okolí školy , všechny vytvořené objekty z větví a nařezaných kmenů jsme zachytili jako fotografické seriály, protože byly jen dočasné.
Tvorba těchto objektů je spojena s prožitkem a přesahem směrem k obohacení osobnosti žáka i vnímání okolního světa novýma očima. Reprezentuje okrajovou oblast výtvarného umění – tzv. akční umění – landart. Využili jsme tak příležitosti, která se naskytla. Pokácení topolů žákům poskytlo vhodný materiál, možnost prozkoumat nové oblasti tvorby i nezvyklý prožitek.
Jana Koscielniaková