Chemie
- Chemie pro nás, chemie proti nám
- Výuka probíhá dvě hodiny týdně v 8. a 9. ročníku.
- V osmém ročníku se postupně seznamujeme se stavbou látek, vybranými chemickými prvky a sloučeninami, s jejich důležitými vlastnostmi a také možným využitím v běžném životě. Nedílnou součástí je upozornění na možná nebezpečí zkoumaných látek pro člověka a způsoby první pomoci. Později objevujeme taje chemických reakcí a základních chemických výpočtů.
- V devátém ročníku řešíme výrobu důležitých kovů a jejich využití, pronikáme do tajů sloučenin uhlíku, tedy látek, které jsou nezbytné pro vznik a udržení života. Pokoušíme se využívat v chemii znalosti a dovednosti z jiných předmětů – fyziky, biologie, zeměpisu, dějepisu, ekologie i počítačové gramotnosti. Neoddělitelnou složkou naší činnosti jsou laboratorní práce a nepravidelně zařazované, časově nenáročné skupinové „laborování“ na ověření, případně objevení nových poznatků.
- Pravidelně se účastníme soutěží a dosahujeme solidních výsledků minimálně na okresní úrovni. Žáci mají možnost se dobrovolně podílet na řešení dlouhodobých projektových prací, např. Chemie v garáži, Oxidy a člověk nebo Chemické pohádky.
-
Seznam pomůcek do chemie pro 8. až 9. ročník
- - obalený školní sešit č. 460 s podložkou
- - učebnici - Základy chemie 1 ( 8. ročník )
- - Základy chemie 2 ( 9. ročník )
- - periodickou soustavu prvků ( tabulka )
- - psací potřeby
- - pravítko
- - MF tabulky
- - dle možností kalkulačku
Jak obstáli žáci naší školy v okresním kole chemické olympiády….
Ve středu 20.1.2010 se konalo ve Žďáru nad Sázavou okresní kolo chemické olympiády. Naší školu reprezentovali dva žáci, Kamila Chocholáčová z 9.A a Vlastimil Jílek z 9.B. Oba se nejdříve doslova prokousávali úkoly a úskalími školního kola. Téměř 3 měsíce samostudia, zpracovávání laboratorní části se neobešlo bez „dalších“ hodin chemie ve středu odpoledne. Do přípravy nám, bohužel, zasáhla nějaká ta nemoc. Přes všechna úskalí při chemickém tréninku se podařilo žákům postoupit do okresního kola. Kamila obsadila 13. místo a Vlastík byl 18. Tím, že oba dva získali více než 50% možných bodů, stali se úspěšnými řešiteli okresního kola. Kamile i Vlastíkovi byla také udělena pochvala ředitele školy za úspěšnou reprezentaci v okresním kole chemické olympiády.
Názory a pocity přímých účastníků olympiády:
Kamila: „ Příprava byla velmi důkladná, museli jsme během poměrně krátké doby vstřeba velké množství informací. Scházeli jsme se každou středu ráno nebo odpoledne.Ve škole jsme dělali laboratorní práce. Doma jsme řešili obtížné chemické rovnic a vše sepisovali. Naše práce nebyla marná, postoupili jsme do okresního kola.Úkoly nebyly obtížné pro toho, kdo se doma poctivě připravoval. Jedním z úkolů bylo identifikovat neznámý bílý prášek podle jeho různých vlastností.Své znalosti jsem si mohla ověřit v praxi a proto nelituji času, který jsem věnovala přípravě na chemickou olympiádu.“
Vlastimil: „ Tréma byla velká, a u školy, kde se soutěž konala, ještě narůstala. Ale při prezenci jsem byl již v pohodě, ani nevím, kde se ten klid najednou vzal. Nejdříve jsem řešil laboratorní část. Nejsem žádný nadaný praktik a také to bylo docela znát. Moc se mi nedařilo, spletl jsem dost věcí.
Ale teoretická část… Byla o hodně lehčí, vyřešil jsem většinu úkolů. Celkové umístění také není nejhorší.“
-
Věda není žádná věda
Naše škola T. G. Masaryka se zapojila do projektu EU Věda není žádná věda, který je zaměřen na praktickou a laboratorní výuku přírodních věd ( fyziky, chemie a biologie ). V rámci projektu byly vytvořeny materiály, které žáci ověřují v praxi.
My jsme si vybrali oblast chemie. První pilotáž programu Alchymistická výroba zlata proběhla 27.11.2012 s žáky 9. A za odborné asistence lektorky RNDr. Radky Balounové Ph.D., která do školy zavítala až z Prahy. Po motivační části týkající se kovů známých ve starověku a alchymie a předlaboratorní přípravě, jak připravit „ zlato “, následovala vlastní badatelská činnost. Žáci slévali roztoky, zahřívali, chladili, filtrovali. Výsledek byl pro všechny naprosto úžasný. Vznikla žlutá látka třpytící se jako zlato. I když žáci přišli na to, že to vlastně žádné zlato není jenom sloučenina olova, neodradilo je to od dalšího pokračování v tomto projektu.
Žáci 9. A pracovali s nadšením a projevili zájem o tento způsob výuky, ale nejen oni, ale i děti z ostatních tříd. Proto jsme požádali lektorku Radku Balounovou o další spolupráci, kterou nám přislíbila. Už teď se těšíme na další skvělé pokusy.
-
Věda není žádná věda podruhé
V listopadu minulého roku se Základní škola T. G. Masaryka zapojila do projektu EU Věda není žádná věda, který je zaměřen na praktickou a laboratorní výuku přírodních věd ( fyzika, chemie a biologie ). V rámci projektu byly vytvořeny materiály, které žáci ověřují v praxi. My jsme si vybrali oblast chemie. První pilotáže s názvem Alchymistická výroba zlata se zúčastnili žáci 9. A a projekt vypracovali s nadšením a zájmem. Požádali jsme tedy lektorku RNDr. Radku Balounovou Ph.D. o další spolupráci.
Paní doktorka s radostí tuto nabídku přijala a 11.6.2013 opět navštívila naši školu. Tentokrát se zapojili do projektu všichni žáci osmých tříd. Jejich úkolem bylo získat pitnou vodu z vody mořské a tím zachránit obyvatelstvo v přímořských oblastech trpící nedostatkem této životodárné tekutiny. V motivační části úkolu žáci vyluštili několik křížovek, kde si prověřili svoje znalosti v rozeznávání chemického nádobí. Poté následovala diskuze, kterou separační metodou je možné získat z mořské vody vodu pitnou, a nakonec se žáci pustili do vlastní badatelské činnosti. Tato část byla pro ně nejzajímavější. Skládali různé druhy aparatur, aby nakonec zjistili, že nejvhodnější je ta pro destilaci. Při vlastní destilaci panovalo ve třídách napětí, neboť všichni měli strach z utajeného varu a možného výbuchu. Nakonec vše dobře dopadlo, výbuch se nekonal a nikomu se nic nestalo.
Žáci 8. tříd pracovali se zájmem, což ocenila i lektorka Radka Balounová. Odměnou za účast v tomto projektu bude nově vypracovaná publikace, která obsahuje sadu skvělých chemických pokusů.
Obalený školní sešit s podložkou č. 460, příslušný díl učebnice, periodickou soustavu prvků, pero, tužku, pravítko, dle možností kalkulačku.