autor:Mgr. Romana Klusáková
|
datum: 09.10.2009 |
o stránku zpět
Specifické poruchy učení a chování, nadaní žáci
Někdy na žádost rodičů, jindy na doporučení vyučujících jsou někteří naši žáci odesíláni k vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny. Na základě provedených vyšetření stanoví psycholog důvod problémů dítěte ve škole a doporučí rodičům i škole, jak dítku pomoci při zvládání školních povinností.
Nejčastěji jsou diagnostikovány tyto specifické poruchy učení:
- dyslexie - porucha čtení
- dysgrafie - porucha psaní
- dysortografie - porucha pravopisu
- dyskalkulie - porucha matematických schopností
- ADHD - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
- Pedagogicko-psychologickým vyšetřením musí projít i děti, u kterých se projevuje výjimečné nadání - nadaní žáci.
Pokud je vyšetřením PPP potvrzeno, že dítě patří mezi nadané žáky nebo je u něj diagnostikována specifická porucha učení(jedna nebo více), ztěžující výrazně jeho školní práci, je mu doporučena Pedagogicko-psychologickou poradnou individuální integrace. Zákonní zástupci žáka podají řediteli školy žádost o vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Příslušní vyučující poté zpracující individuální vzdělávací plán(IVP).
Jde o neschopnost číst, rozumět čtenému a následně interpretovat obsah přečteného.
Dítě čte nepřesně, hádá, vynechává, přidává nebo zaměňuje písmena.
Jindy čte slova správně, ale nechápe jejich smysl.
Při čtení přeskakuje text, vrací se, dělá velké pomlky mezi slovy.
nahoru
Je to porucha psaní písmen, slov a vět.
Žák zaměňuje, vynechává písmena nebo i slabiky.
Psaní je pomalé, dítě je při psaní unavené.
Dítě si obtížně pamatuje a napodobuje písmena.
Dítě má problém udržet rovný řádek.
Písmo je nečitelné.
Psací potřeby drží křečovitě, špatně.
nahoru
Je to narušená schopnost osvojit si a uplatňovat gramatická pravidla.
Dítě při diktátech zaměňuje opticky podobná písmena.
Vynechává interpunkci, slabiky, komolí slova, píše velká písmena i tam, kde nepatří.
Problém spočívá ve špatné analýze slov.
Dítě má problém s hranicí slov, píše je dohromady, špatně je dělí.
Zaměňuje dlouhé a krátké slabiky, nerozlišuje měkké a tvrdé slabiky
nahoru
Dítě má obtíže s orientací na číselné ose.
Zaměňuje číslice i čísla.
Má problémy v prostorové a pravolevé orientaci
Dítě neumí používat pojmy menší, větší, neumí třídit předměty.
Není schopno provádět početní operace.
Má potíže i při čtení a psaní číslic.
nahoru
ADHD
Mezi projevy ADHD patří: neklid, zvýšená tělesná aktivita, zbrklost, impulsivnost.
Dítě není schopno se delší dobu soustředit.
Nedokáže klidně sedět v lavici - vrtí se, vstává, přechází...
Má obtíže při skupinové práci.
Tato porucha chování se vyskytuje častěji u chlapců než u dívek.
nahoru
Existuje mnoho charakteristik, které ukazují na výjimečné nadání žáka. Avšak ne vždy lze právě podle nich nadaného žáka odhalit.
Nadaných dětí jsou asi 3-4% v populaci.
Tyto děti mají velmi bohatou slovní zásobu. Ta se u nich rozvíjí už od raného dětství.
Jsou náruživými čtenáři - umí číst už před 4. rokem. Řada odborníků se shoduje, že právě tato schopnost je znakem výjimečného rozumového nadání.
Zájmy těchto dětí bývají jiné než zájmy jejich vrstevníků - od útlého věku je zajímají encyklopedie, atlasy, chtějí vědět, jak co funguje....
Jsou schopny spojovat zdánlivě nesouvisející věci. Mají rozvinutou schopnost abstraktního myšlení.
Mívají velký smysl pro humor.
Mají velkou touhu po nových a nových informacích.
Jsou schopni udržet dlouhodobě pozornost a soustředit se.
nahoru
- Individuální vzdělávací plán
O vyučování podle IVP rozhoduje ředitel školy na základě žádosti rodičů, jejíž přílohou je doporučení Pedagogicko-psychologické poradny k individuální integraci žáka.
IVP obsahuje závěry a doporučení PPP.
Jsou zde uvedeny konkrétní cíle vzdělávání.
Vyučující stanoví metody a formy práce, způsoby hodnocení a klasifikace žáka.
Je zde dohodnuta konkrétní spolupráce a podíl rodičů při vzdělávání jejich dítěte.
IVP může být během školního roku průběžně doplňován, aktualizován.
nahoru