Anketa

Nejraději mám výlety
pěšky. 14%
na kole. 29%
vlakem. 8%
autobusem. 5%
autem. 10%
lodí. 34%
Celkem hlasovalo: 222

Svátek má:

Výchova k občanství

  •  Příprava k volbě povoláníVýchova k občanství seznamuje žáky se vztahy v rodině a sociálních skupinách, s hospodářským životem, činností důležitých politických institwcí a s možnými způsoby zapojení jednotlivců do občanského života. Učí žáky respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití a přebírat odpovědnost za vlastní názory, chování a jednání a jejich důsledky. Rozvíjí občanské a právní vědomí žáků.
  • Příklady probíraných témat: Naše škola, Domov, obec, Kultura, Majetek, Osobnost člověka, Volný čas, Lidská práva, Globální problémy světa, Člověk a rodinný život, Příprava k volbě povolání, Náboženství, Právo a právní řád, Stát a státní zřízení
  • V hodinách využívají vyučující pestré metody práce – práce ve dvojicích, skupinová práce, komunitní kruhy, miniprojekty, scénky, prožitkové hry, besedy, exkurze, práce s internetem aj.
  • Při klasifikace vycházejí učitelé nejenom z úrovně zvládnutí teoretického učiva, ale využívají i hodnocení žáků při skupinových činnostech, projektech, oceňují samostatné vyhledávání informací a zpráv, komunikační dovednosti, schopnost řešit samostatně zadané úkoly či problémy.

 

PRO NAŠE DEVÁŤÁKY

Tématický celek: Příprava k volbě povolání
 

Předpoklady pro výběr povolání I. 

  • Při výběru budoucího povolání je třeba vzít v úvahu své schopnosti, zájmy, vlastnosti tělesné (jsem fit, silák?), duševní (jak dovedu řešit problémy, jak snadno se učím, jakou mám vůli, jak se dokáži přizpůsobit, má míra tvořivosti), mé vztahy k ostatním lidem (třeba jak navazuji kontakty, jak se cítím ve společnosti, jak se dokáži vcítit do druhých lidí, ...), mravní (chovám se slušně) a pracovní vztahy (můj vztah k práci - např. svědomitost, smysl pro povinnost, ...). Dále se musím zamyslit nad finančními možnostmi rodiny a svým zdravotním stavem.
  •  Mé rozhodnutí musí být zodpovědné (nemám se rozhodovat podle svých kamarádů, na poslední chvíli); důsledky špatného rozhodnutí ponesu já i má rodina.

    Co budu znát:
  • Které okolnosti jsou důležité pro volbu povolání?
  • Proč mé rozhodnutí musí být zodpovědné?



Předpoklady pro výběr povolání II.

  • Školu vybírám tak, aby byla v souladu s mými profesními plány.
  • Jak (kde) získám informace o volbě povolání:
    • u kariérového poradce
    • na internetu
       
    • v pedagogicko-psychologické poradně
    • na informačním a poradenském středisku pro volbu povolání při úřadu práce (IPS)

Co budu znát:

  • Jaká je souvislost mezi dosaženým vzděláním a vybraným povoláním?
  • Kde (jak) získám informace o volbě povolání?


Předpoklady pro výběr povolání III.

  •  Lidé, kteří jsou při volbě povolání znevýhodněni (cizinci, příslušníci národnostních menšin, lidé postižení tělesně a duševně)
  • Jak se podílejí osobní vlastnosti na dosažení individuálních cílů (viz Předpoklady pro výběr povolání I. ("Při výběru budoucího povolání je třeba vzít v úvahu ...")

    Co budu znát:
  • Proč jsou někteří lidé při volbě povolání znevýhodněni?
  • Jak se mé osobní vlastnosti podílejí na dosažení mých osobních cílů?
     

Představa o mém povolání

  • Jaké jsou mé představy o vlastní profesní dráze?



Nezaměstnanost, úřady práce

Co budu znát:
Co všechno by měl vědět člověk, který se chce ucházet o zaměstnání?
Kde se nachází nejbližší pracovní úřad a jak může pomoci člověku při hledání zaměstnání?
 


 

Den evropských jazyků: 

 

Tématický celek: Stát a právo

Právo

Právo je
1) Nárok na něco (na život, svobodu, majetek, soukromí...)
2) Určitým způsobem uspořádaný soubor pravidel (právních norem). 

Úkoly práva:
Stát vytváří pravidla chování, aby snižoval  riziko sporů mezi lidmi. Snaží se nastolit řád (pořádek), aby lidé mohli žít v určité jistotě.  Chrání naše životy, zdraví, bezpečnost, majetek a další základní hodnoty. Předchází sporům; pokud už k nim dojde, tak je řeší.

Úkoly:
1) Objasni pojem právo, uveď jeho úkoly.
2) Na konkrétních příkladech vysvětlí pojem právní vztahy.


Právní vztahy, právní normy

A) Právní vztahy jsou společenské vztahy (vztahy mezi lidmi), které jsou upraveny právními normami. Patří mezi ně vlastnictví, koupě - prodej, pronájem, manželství, vztahy mezi rodiči a dětmi, pracovní poměr, státní občanství, trestání 

B) Právní normy jsou pravidla, která určují naše chování, vycházejí ze zvykového práva, tradic, psaného práva, precedentálního práva (= když ne ten, tak ani ten), ovlivňují nás zvnějšku (na rozdíl od normy morální). Jsou vynutitelné. Spolu s morálkou řídí chod společnosti.

Co budu znát:
Na konkrétních příkladech vysvětlím pojem právní vztahy.
Prameny:
1) Učebnice, pojem "právo" (31, 32), základní lidské hodnoty (33, 34), úkoly práva (35 až 39), právní vztahy (35, 39 až 40)
2) Internet - 
http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/uog001/pojem-pravo

 

Jak vznikají právní normy

1) Obyčeje, zvyky (obyčejové - nebo také zvykové právo - existovalo před právem psaným)

2) Rozhodování nestranného soudce (musí být uznáván všemi zúčastněnými stranami, bude určovat pravidla; rozhodne určitým způsobem, který bude závazný i do budoucna pro podobné případy; soudcovské - precedentní právo v Anglii)

3) Závaznost názoru odborníků (významní právníci ve starém Římě)

4) Cesta smlouvy (obě, případně více stran, se domluví na pravidlech, které se zaváží dodržovat; takto vznikají mezinárodní smlouvy)

5) Cesta zákonů (zvolení zástupci vytvářejí právní normy, jejichž dodržování je kontrolováno a porušování se postihuje -> sankce)

V ČR se uplatňuje bod 4 a 5.

Co budu znát: 
Jak vznikají právní normy.
V učebnici na str. 43 až 45.

 

Právní řád

= uspořádaný systém (celek) všech platných právních norem na území určitého státu (tento pojem je přesnější než pojem "právo"); např. "právní řád České republiky"

Právní řád se člení na právní odvětví:

právo:

  • ústavní - státní zřízení a orgány
  • správní - veřejná správa (zdravotnictví, školství, ochrana veřejného pořádku a životního prostředí)
  • trestní hmotné - ochrana společnosti před trestnými činy, které jednání je trestným činem, jak bude trestáno 
  • mezinárodní veřejné - vztahy mezi mezinárodními organizacemi a jednotlivými státy
  • finanční - finanční činnost státu (daně, poplatky, pokuty, dotace)
  • občanské hmotné - vlastnictví, způsobení škody, dědění, závazky
  • rodinné - vztahy mezi členy rodiny
  • obchodní - vztahy v rámci podnikatelské činnosti
  • pracovní - vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci
  • sociální zabezpečení - zajištění hmotného zabezpečení lidí v tíživé sociální (společenské) situaci (důchodci, nemocní lidé, ženy-matky, postižení lidé)
  • mezinárodní soukromé - úprava vztahů v rámci práva občanského, rodinného, obchodního a pracovního ve vztahu s cizinci
  • procesní občanské - postup soudu v soukromoprávních záležitostech (spory o majetek, adopce dítěte, spory mezi občany, mezi podnikateli, podnikateli a zaměstnanci)
  •  trestní - postup orgánů činných v trestním řízení (policie, vyšetřovatelé, státní zastupitelství, soudy)

V učebnici na str. 46 až 48.

Test A: O dobru, bezpečí a orientaci ve společnosti

Test B: Právní řád 


Způsobilost k právním úkonům

  • osoby fyzické - jednotliví lidé
  • osoby právnické - sdružení osob, majetku, územní samosprávné jednotky (např. obec), stát,...
     
  • právní subjektivita = způsobilost osoby (fyzické i právnické) mít práva a povinnosti (být nositelem práv a povinností)
  • právní subjektivitu nabýváme svým narozením a ztrácíme smrtí (existují výjimky - např. právo narozeného dítěte na život)
  • způsobilost nabývat práva nám zajišťuje Listina základních práv a svobod
  • způsobilost činit právní úkony = možnost nabývat práv a povinností vlastním jednáním
  • způsobilosti k právním úkonům (jinak také svéprávnosti) nabýváme postupně tím, jak stárneme, nejdůležitější hranice jsou 15 a 18 let
  • soud může za určitých podmínek omezit nebo zcela zbavit fyzickou osobu svéprávnosti (např. pro duševní poruchu); pak za něj rozhoduje soudem stanovený opatrovník
  • díky svéprávnosti můžeme:
    • zakládat nové právní vztahy (např. uzavírat dohody)
    • měnit tyto vztahy (třeba prodloužit pracovní smlouvu) 
    • rušit nevyhovující (třeba se rozvést)
  • Co budu znát:
    • rozliším fyzickou a právnickou osobu
    • rozumím pojmu právní subjektivita
    • vím, jak člověk nabývá právní subjektivitu a za jakých okolností jí může být zbaven 

 

Pracovní právo, pracovní řád 

  • pracovní právo upravuje především vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, pracovní podmínky zaměstnanců a ochranu jejich zdraví
  • nejdůležitější součásti pracovního práva jsou:
  • pracovní poměr (vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem); upravuje pracovní smlouva; právně je upravena v zákoníku práce; musí být uzavřena písemně
  • mimo pracovní smlouvu je možné také uzavřít dohodu o pracovní činnosti nebo dohoda o provedení práce
  • jako každá smlouva, tak i tyto smlouvy (dohody) musí splňovat několik podmínek:
    • nesmějí být uzavřeny pod nátlakem, ale ze svobodné vůle
    • nesmějí být ani pro jednu stranu nevýhodné
    • nesmějí být v rozporu se zákonem
    • účastníci musejí souhlasit s obsahem smluv
  • pracovní smlouva musí vždy obsahovat tyto informace:
    • druh práce, kterou má zaměstnanec vykonávat
    • místo nebo místa výkonu práce
    • den nástupu do práce (tímto dnem vzniká pracovní poměr)
  • Co budu znát:
    • seznámím se pracovním právem (budu vědět, kterých věcí se týká)
    • budu vědět, které vztahy upravuje pracovní poměr
    • umím sestavit návrh pracovní smlouvy
    • vyhledám v zákoníku práce právní předpisy týkající se pracovního poměru

 

Sankce, tresty

  • sankce = zákonem stanovený záporný důsledek protiprávního jednání
  • sankce není trest
  • trest je zvláštní případ právního postihu (sankce)
  • přestupky, správní delikty - méně závažné porušení zákona; škodlivé následky protiprávního jednání lze nahradit (odstranit); smyslem sankce je zde obnovit stav, který byl před spácháním provinění
  • smyslem jiných sankcí je zabránit, aby měl někdo chuť provádět závažné protiprávní jednání; jejich smyslem je tedy odstrašení; těmto sankcím se říká tresty (obvykle není možné důsledky závažnějšího porušení zákonů - tedy zločinů - odstranit)
     
  • Co budu znát:
    • budu rozlišovat mezi přestupky a trestnými činy, uvedu příklady
    • rozpoznám protiprávní jednání a objasním možnosti postihů za protiprávní jednání (sankce)

  

Soudy, státní zastupitelství, advokacie, notářství

  • soudy - hledají a nalézají pravdu a spravedlnost, jsou nezávislé a nestranné
    • Ústavní soud v Brně - brání ústavnost právního řádu a poskytuje ochranu základním (ústavním) právům fyzických a právnických osob na základě ústavního pořádku České republiky; nepatří do systému obecných soudů
    • obecné soudy
  • státní zastupitelství 
    • role orgánu veřejné žaloby v trestním řízení
    •  dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním
    • účast v hlavním líčení a veřejném zasedání konaných soudem
    •  dozor nad dodržováním právních předpisů
  • advokáti (svobodné povolání)
    • poskytují právní služby (zpravidla) za úplatu (platí se za ně).
    • právní služby - zastupování v řízení před soudy, správními úřady a jinými orgány, obhajoba v trestních věcech, poskytování právních rad
  • notáři (svobodné povolání)
    • sepisují listiny
    • přijímají úschovy
    • sepisují notářské zápisy (např. o právních úkonech)
    • osvědčují, že byla předložena listina
    •  poskytují právní porady
    • zastupují v jednání
  • Co budu znát:
    • vysvětlím význam a úkoly soudů, státního zastupitelství, advokacie a notářství
    • uvedu příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestných činů
    • budu dodržovat právní ustanovení, která se na mě vztahují a uvědomovat si důsledky jejich porušování

  

Stát a jeho úloha

  • první státy vznikají ve 4. tisíciletí př. n. l. (Mezopotámie, Egypt)
  • stát je organizace, která stmeluje společnost a zajišťuje její přežití
  • lidé obecně chápou organizátorskou roli státu, někteří mají na stát různé názory:
    • anarchisté ve státě vidí utlačovatelskou organizaci, komunisté také (jindy ji však sami využívají)
    • fašisté a nacisté vidí naopak smysl veškerého společenského života, jednotlivci se musejí ve všem podřizovat zájmům státu
  • Co budu znát:
    • definuji pojem stát
    • zamyslím se nad prospěšností existence státu
    • vyjmenuji jeho úlohy
    • seznámím se s různými názory na existenci státu
      (anarchisté, komunisté, fašisté)

 

Formy státu
 = způsob, jakým je uspořádán systém státních orgánů, kolik osob stojí v čele státu a odkud berou své oprávnění vládnout (jsou dědiční - nebo volení?)

  • monarchie (království) nebo republika
  • typy politických režimů (mohou lidé zasahovat do veřejných záležitostí?) - autokratické (samovládné) režimy a demokracie (lidovládné)
  • totalitní (totalitární) režim - zvláštní případ autokratického státu (nacistické Německo, fašistická Itálie, komunistické státy) 
  • stát unitární má jedinou soustavu nejvyšších státních orgánů, jedinou zákonodárnou a výkonnou moc a jedno státní občanství; největším unitárním státem je Čína (v unitárních státech se i přesto mohou vyskytovat celky s různým stupněm samosprávy, o jejímž rozsahu rozhodují orgány unitárního státu - ČR je jedním z takovýchto příkladů) 
  •  federace je opakem unitárního státu; federace (latinsky fœdus, „smlouva“) je typ státního zřízení, kdy jde o složený stát, skládající se ze států - členů federace s různým označením (státy, země, republiky, kantony, provincie). Ve federacích je svéprávné postavení jednotlivých členských států zajištěno ústavou nebo smluvně a nemůže být měněno jednostranným rozhodnutím centrální vlády (např. Švýcarsko, do značné míry i USA)
  • suverenita (svrchovanost státu) - stát je nezávislý na jiných státech 

 

  • Co budu znát:
    • Uvedu příklady unitárních států a federací.
    • Uvedu příklady státu podle uspořádání státních orgánů (monarchie, republiky). 

 POZOR! BUDE KONTROLA SEŠITŮ!

Státní moc

Moc = společenský vztah, z něhož jednomu účastníkovi vyplývá právo druhému něco přikazovat; ten druhý musí příkazy poslouchat, řídit se jimi. Stát má prostředky, kterými lidi přinutí se příkazy řídit. 

Aby se zabránilo zneužití státní moci jednotlivcem nebo skupinou, státní moc se dělí na moc:
 

  • zákonodárnou (legislativní) - Parlament ČR
  • soudní - soudy
  • výkonnou (exekutivní) - vláda

  • Co budu znát:
    • Budu rozlišovat mezi mocí výkonnou, zákonodárnou a soudní.

Demokracie

  • demokratický stát - občané se podílejí na rozhodování veřejných záležitostí (na politické moci), držitelé moci jsou pod kontrolou veřejnosti (+ úloha tisku: "Hlídací pes demokracie.")
  • autokratický stát - vládcové (nebo určité skupiny) nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování a odmítají se současně podrobit její kontrole (nebo si jen "hrají na demokracii" - snaží se vyvolat dojem, že stát je demokraticky řízen)
     
  • způsoby demokratického rozhodování:
    • jednomyslná shoda (např. klíčová rozhodnutí NATO, EU - demokracii lze tedy uplatňovat i mezi státy)
    • přehlasování menšiny většinou (nejprve vyloučíme nepřijatelné možnosti - jinak by to byla diktatura většiny nad menšinou!)
    • losování
  • Demokracie předpokládá:
    • diskusi, naslouchat i odlišným názorům
    • ochotu ke kompromisům
    • vzájemnou toleranci
    • neprosazovat své zájmy za každou cenu
  •  přímá demokracie - referendum
  • nepřímá demokracie - volby zástupců, kteří rozhodují našim jménem

 

  • Co budu znát:
    • Objasním rozdíl mezi demokratickým a autokratickým státem.
    • Popíši základní principy demokratického řízení státu.
    • Objasním výhody demokratického způsobu řízení státu pro život občanů.
    • Charakterizuji způsoby, jak se může občan podílet na veřejných záležitostech.

 

Demokratické volby

  • všichni občané v demokratické společnosti mají právo se podílet na řízení veřejných záležitostí a tak o svém osudu:
    • ve volbách volí své zástupce, kteří rozhodují za ně  (volby do obecních a krajských zastupitelstev, do Parlamentu ČR = Poslanecká sněmovna + Senát, do Evropského parlamentu
    • rozhodují přímo - referendum o vstupu do EU
  • svou vůli mohou občané vyjadřovat i jinými způsoby:
    • členstvím v občanských sdruženích nebo v politických stranách
    • příspěvky do diskuzí
    • účastí na manifestacích a demonstracích
    • účastí ve stávkách
  • volební právo je:
    • aktivní - právo volit
    • pasivní - právo být zvolen
  • principy (zásady) demokratického volebního práva:
    • všeobecné
    • rovné
    • tajné
    • přímé
  • volby vyhlašuje prezident
  • volební systém může být poměrný nebo většinový
  • pojmy vztahující se k volbám: kandidát, kandidátní listina, hlasovací lístek, volební kampaň, volební obvod, mandát 
  • Co budu především znát:
    • Uvedu příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivnit každodenní život občanů.
    • Vyložím smysl voleb v demokratickém státu.

 

Ústava České republiky

  • Ústava ČR - nejvyšší a základní zákon státu
  • má největší právní sílu - žádný zákon s ní nesmí kolidovat (= být v rozporu)
  • Ústavní soud dbá na ochranu ústavnosti - viz úkoly Ústavního soudu ČR (např. ruší zákony, které nejsou v souladu s ústavou, jdou proti jejímu duchu)
  • seznam se s Ústavou ČR
  • Co budu znát: Seznámím se s Ústavou ČR jako nejvyšším a základním zákonem státu

 

Česká republika

  • normotvornou úlohu plní především Parlament ČR
    • skládá se ze dvou komor (doplň - viz str. 95) -
    • má za úkol (doplň - viz str. 95) -
  • chrání bezpečnost svých občanů a na pořádek  - orgány činné v trestním řízení (státní zastupitelství, soudy, policie), armáda, NATO
  • plní úlohy spojené (najdi, kterých ministerstev se to především týká):
    • s hospodářským životem
    • v sociální oblasti
    • v kulturní oblasti
    • v ochraně životního prostředí
  • veškerá moc vychází z lidu (ČR je demokratický stát)
  • disponuje mocí, která je rozdělena na moc soudní, výkonnou a zákonodárnou (tak se chrání demokracie)
  • je svrchovaným státem (i když části své suverenity se dobrovolně vzdala ve prospěch Evropské unie)
  • je republika - v čele stojí prezident, pravomoci prezidenta ČR (doplň - str. 96 a 97)
  • vrcholným orgánem výkonné moci je vláda (doplň, kdo ji tvoří, jak vzniká, jaké jsou "druhy" vlád - str. 97 a 98)
  • soustavu soudů tvoří (doplň - str. 98 a 99), základním úkolem soudů je nalézat a chránit pravdu a spravedlnost
  • ČR je unitární stát
  • ČR se snaží stát (?) právním státem (kde nerozhodují lidé, ale zákony)
  • ČR se snaží chránit práva svých občanů (viz Listina základních práv a svobod)
     
  • Co budu znát: Budu aplikovat vědomosti o státu, státním zřízení, demokracii na Českou republiku.
  • Na příště si zopakuji důkladně celý tématický celek (viz Opakování - matka moudrosti, učebnice, strany 99 až 101 a tyto zápisy)

 

STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ

Úvod

  • ekonomie - věda, která zkoumá a popisuje fungování hospodářských vztahů; zkoumá, jak se rozdělují omezené zdroje mezi lidi
  • ekonomika - hospodaření určitého subjektu například státu, organizace nebo jednotlivce
  • trh - místo, kde se střetává nabídka a poptávka
  • druhy trhů:
    • trh služeb (obchod, kdeřnictví, opravny, doprava, banky, pojišťovny, ...)
    • trh práce
    • finanční trh - přesuny peněz
    • kapitálový trh - akcie

Co budu znát:

  • Definuji pojem ekonomie a ekomika
  • Vím, že trh je místo, kde se setkává nabídka a poptávka
  • Objasním podstatu fungování trhu
  • Správně rozlišuje a používá pojmy nabídka a poptávka

 

Trh a ceny

  • zboží - výrobky určené pro trh
  • cena = základní informace pro kupující i výrobce:
    • cena klesá - zákazníci kupují, výrobci omezují výrobu, mění sortiment (vyrábějí dokonalejší zboží)
    • cena stoupá - zákaznici omezují spotřebu, výrobci vyrábějí
  • trh zajišťuje rovnováhu nabídky a poptávky
  • dělba práce - rozdělení práce mezi lidmi, umožňuje výrobu náročnějšího zboží a zvyšování jeho kvality
  • sektory:
    • primární - dobývání surovin (těžba rud, zemědělství, rybářství)
    • sekundární - zpracování surovin
    • terciální - služby

Co budu znát:

  • Objastím vztah mezi cenou a hodnotou zboží.
  • Uvedu příklady, kdy je hodnota věci pro různé lidi odlišná.
  • Vysvětlím pojem tržní cena.
  • Popíši základní funkce a principy dělby práce v rodině a ve společnosti.
  • Rozdělím hospodářství státu na tři oblasti (primární, sekundární, terciární).



Obchod, peníze a zisk. Konkurence, monopoly. (str. 112 až 116)

  • výroba -> obchod (směna) -> spotřeba 
  • peníze - hlavní prostředek směny (obchodu)
  • kapitál - hodnota, která přináší svému vlastníkovi zisk
  • kapitalismus - hospodařský systém, který se snaží najít pro kapitál co největší zhodnocení
  • zisk je rozdíl mezi náklady a výnosy
  • úloha a význam konkurence - snižování cen a zvyšování kvality výrobků
  • monopol - dříve výsadní právo výroby nebo prodeje; dnes situace, kdy některý velký podnik ovládá prakticky celou výrobu (nebo prodej, případně služby)
     

Otázky a úkoly:

  • Odpověz do sešitu na otázky za oběma články.
  • Pokus se zjistit na internetu, co je to bankrot (úpadek) a likvidace a co je to osobní bankrot.

 Co budu znát:

  • Posoudím úlohu a význam konkurence.
  • Porovnám úlohu výroby, obchodu, služeb a uvedu příklady jejich součinnosti.

 

Role státu v ekonomice I. (str. 117 až 123)

  • A) základní úkoly státu v ekonomice (v různých dobách i v současnosti se liší):

1) stanovit závazné podmínky (pravidla) vzájemných vztahů hospodářských účastníků a zajistit jejich dodržování (kontrola, sankce)

2) starat se o veřejné statky (majetek a služby, které slouží všem občanům):

a) většinou by se o ně soukromníci nestarali (nepřinášejí totiž zisk) sociální péče, kultura, životní prostředí, obrana, ...

b) nebyly by přístupné většině občanů (vysoká cena) - školství

c) musí sloužit všem bez rozdílu majetku - policie

  • B) hlavní nástroje hospodářské politiky státu:
    Státní rozpočet - viz Wikipedie; státní rozpočet ČR - viz Wikipedie

1) státní příjmy (mohou být vyrovnané, schodkové nebo přebytkové); zdroje státního příjmu:

a) daně přímé - ze mzdy, zisku firem, dědické a darovací

b) daně nepřímé - daň z přidané hodnoty (DPH)

c) cla (dovozní a vývozní)

d) poplatky (např. za úřední výkony)

e) pokuty

2) vydání státu - obrana, školství, zdravotnictví, doprava, komunikace, kultura, životní prostředí, ...

3) měnová politika - udržování stability měny (úkol centrální banky)

4) politika zahraničního obchodu:

a) cla (dovozní - brání domácí výrobu; vývozní - brání se jimi vývoz nedostatkového zboží od nás do zemí mimo EU)

http://www.fotonmag.cz/vyrobci-led/cinska-vyvozni-cla-zdrazuji-vyrobu-led/

 

b) administrativní prostředky - např. přísné technické a bezpečnostní požadavky, případně zvláštní povolení

Poznámka: Přílišná ochranářská opatření vedou ke zvyšování cen a snižování kvality.


Co budu znát:

  • Vymezím základní úkoly státu v ekonomice.
  • Vyjmenuji hlavní nástroje hospodářské politiky státu.
  • Rozliším příjmy a výdaje do státního rozpočtu.

  

Role státu v ekonomice II.

Co budu znát:

  • vyložím roli centrální banky
  • vysvětlím, jakou funkci plní banky a jaké služby nabízejí občanům
  • uvedu příklady dávek a příspěvků, které občané získávají ze státního rozpočtu

 

Mezinárodní spolupráce

  •  historie lidstva - stýkání a potýkání (války, spojenectví, obchod, izolace a otevřenost, ...)
  • pravidla války, míru a spojenectví (normy mezinárodního práva):
  • 1945 Charta OSN - zákaz útočné války i jiného agresívního chování
  • agrese - hrozba silou nebo použití síly proti územní celistvosti nebo politické nezávislosti
  • mezinárodní právo upravuje i jiné mezinárodní vztahy - diplomatické zastoupení, vzájemný obchod, leteckou a námořní dopravu a další formy mezinárodní spolupráce
  • mezi hlavní úkoly lidstva patří především zachování míru a bezpečnosti ve světě a další rozvoj mezinárodní spolupráce

 

 Co budu znát:

  • Vysvětlím význam mezinárodní spolupráce.
  • Zamyslím se nad výhodami spolupráce mezi státy.

     

Evropská unie

  • 1949 Rada Evropy, Štrasburk - prosazování myšlenek svobody a demokracie, dohled nad dodržováním lidských práv, podpora hospodářského, sociálního, kulturního a vědeckého rozvoje v Evropě
  • Evropská unie:
    • několik společenství se sjednotilo v Evropské společenství
    • maastrichtská smlouva => dnešní podoba EU
    • měnová unie (přijetí EURO)
    • společné orgány EU:
      • Evropský parlament
      • Evropská komise
      • Evropský soudní dvůr
      • společná zahraniční, bezpečnostní a sociální politika
  •  podmínky pro vstup do EU:
    • evropský demokratický stát se svobodným trhem
    • přijetí norem evropského práva
    • všeobecný souhlas všech členů EU s přijetím nového člena 

Co budu znát:

  • Popíši průběh a vývoj integračních procesů v Evropě.
  • Vyložím podmínky členství v EU.
  • Zamyslím se nad výhodami a nevýhodami členství ČR v EU.
  • Uvedu příklady práv občanů ČR v rámci EU.
  • Na příkladech uvedu vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů.

 Organizace spojených národů

 

Severoatlantická aliance (NATO) a další významné společnosti

  • Samostatná práce
    • Objasni význam NATO v minulosti a současnosti
    • Uveď příklady činnosti dalších významných společenství

 

Minipojekty

Vyber od  "STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ" jedno téma zpracuj je v Microsoft PowerPoint nebo v OpenOffice Impress (deset stránek + prameny), 8 řádků (ne souvislý text) na stránce (odrážky). Nezapomínej na obrázky, tabulky, grafy, mapy, ...

Kontrolní práce (test) bude od  "STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ" po "Severoatlantická aliance (NATO) a další významné společnosti" včetně. 

 

Naše momentky

další zobraz stiskem klávesy F5

všechny momentky


In-počasí